eHealth в Норвегії: особливості, можливості та затримки в роботі

Як насправді працює eHealth в Норвегії?
Розповідає в інтерв’ю Наталія Басюк, український лікар, що наразі працює в невідкладній допомозі в Норвегії.
Читайте більше про те, як працює електронна система охорони здоров’я в Норвегії та що особливого в роботі лікаря з норвезьким eHealth в нашому інтерв’ю.

🔷 Доброго дня, розкажіть, будь ласка, коротко про себе.

Доброго дня. Я Наталія Басюк, український лікар в Норвегії. Закінчила ЛНМУ ім. Данила Галицького та НМАПО ім. Шупика. Одразу після отримання спеціалізації сімейним лікарем в Україні переїхала в Норвегію. Тут витратила близько 3-4-х років на підтвердження диплому, і досі в процесі отримання права на спеціалізацію. Зараз я працюю лікарем на legevakt (невідкладна допомога) в Бергені.

Немає опису.
 

🔷 Розкажіть, як функціонує електронна система охорони здоров’я в Норвегії. 

Вся медична документація ведеться електронно, але звичайно є частина паперів, які здебільшого є такими собі чернетками та потім анулюються.

Сімейні лікарі та інші невеликі заклади ОЗ користуються різними електронними системами, але є 2 фаворити. У лікарнях встановлюється інша система, точніше навіть декілька, але вони спільні для всіх.

Всі електронні системи мають зв’язок із кількома сервісами, такими як: електронний рецепт та kjernejournal (це журнал, який є доступний як для лікаря, так і пацієнта, і у ньому можна побачити звернення до лікарні, рецепти, інформацію про сімейного лікаря та родичів), та електронне направлення на аналізи. Більшість (але не всі) мають теж можливість оформлення лікарняного онлайн. Також є ті, які в лікарнях мають можливість видачі лікарняного тільки у вигляді роздруківок (принаймні там де я працювала).

У лікарнях є одна система для ведення журналу, та мінімум дві (можливо є й інші) додаткові, які зв’язані між собою. “DIPS” є такою собі основною програмою, де є всі документи та посилання на інші програми, якщо це потрібно. “MEONA”- це електронний листок призначень, дуже зручна програма, де є всі параметри хворого протягом госпіталізації та всі медикаменти. А також є “SECTRA”- це система для перегляду зображень (фото, рентген, МРТ, КТ і т.д.)

🔷 Хто обирає та встановлює електронну медичну систему в лікарні? Та як обслуговується дана система в лікарні? 

Тут є кілька «областей» і кожна із них має свій «відділ охорони здоров’я». Там і відбуваються всі рішення, але часто проводять опитування, щоб зрозуміти чого хотілося б працівникам. Правда, як на мене, ці опитування доволі малозначущі. Всі великі лікарні мають одну і ту саму систему, проте різний доступ. Тобто, щоб побачити документи з іншої лікарні треба це аргументувати письмово (це займає не більше 1 хв). Кожна «область» має спільноту і відповідно кожна спільнота має кілька інших закладів охорони здоров’я, тут вже кожна з них може вибрати те, що сама собі захоче. Але це рішення відбувається не на рівні закладу, а на рівні цілої спільноти.

🔷 Чи є окремо відповідальний орган/структура за електронну медичну систему в лікарнях Норвегії? 

Тут є щось типу нашого МОЗ – Helsedirektoratet та організація з цифрової безпеки – Datatilsynet. Також Helsedirektoratet має окремий інформаційний підрозділ. Ось ці організації і відповідальні за нагляд над системами. Самі системи розробляють приватні компанії, часто на умовах тендеру та ще частіше зв’язків.

🔷 Чи долучаються приватні розробники до створення функціоналу в електронній системі охорони здоров’я Норвегії? 

Так, в основному тільки приватні і є.

🔷 Чи проходить окремо навчання для лікарів щодо роботи в системі? 

Так, але дуже коротко. Як правило 1 день, а то і менше.

🔷 З якими основними проблемами стикається лікар при роботі в системі? 

Ой…їх багато. “Висне”, не відправляє щось електронно, часто потрібно перезапускати систему, не працює якась функція і т.д.

🔷 Чи була змога порівняти електронну медичну систему в Україні та Норвегії? 

На жаль ні. Я так розумію, що в Україна багато змінилося за останні роки. Коли я працювала в Україні, то все було на папері, і я проводила інформатизацію за допомогою безплатної підписки на dropbox та word.

🔷 Є якісь особливості в роботи лікаря в Норвегії порівняно з українською практикою, які б хотілось відмітити? 

Різниця дуже велика та одночасно дуже мала. Пацієнти багато в чому схожі, правда мають трошки більше поваги до лікарів. Медичні дослідження є доступніші, але дуже тривалий час очікування. Тут відмінності коротко не зазначиш. Мабуть, найбільш незвичним є рівність між лікарем та медсестрою. Тут повністю відсутня ієрархія в тому вигляді, як це є у нас. А так то робота лікаря завжди та всюди включає неочікувані ситуації, та великий «асортимент» пацієнтів та колег.

🔷 Побажання читачам.

Берегти своє здоров’я. Відноситися відповідально до лікування та профілактики. Та поважати лікаря та його особистий час. Всім бажаю гарного настрою!

Також рекомендуємо
4 Листопада 2019

Шановні партнери та користувачі системи eHealth!

Завтра (5 листопада з 19:00 до 1:00 6 листопада) будуть проводитися планові роботи з оновлення центрального компоненту електронної системи охорони здоров’я. В цей час система eHealth буде недоступною.

Перепрошуємо за спричинені незручності та дякуємо за розуміння!

7 Березня 2019

ДП “Електронне здоров’я” повідомляє про успішне проведення тестування адміністративного модуля для аптечних закладів.

До функціоналу, який тестувався, входять функції реєстрації юридичної особи, реєстрації підрозділів, реєстрації користувачів, укладення договорів між аптечним закладом та Національною службою здоров’я України за програмою реімбурсації “Доступні ліки”.

Інформаційні системи, які першими пройшли тестування успішно:

1. “MedCard Plus” (https://mcplus.com.ua/)
Оператор МІС ПП “Технет-Сервіс” (ЄДРПОУ 35246042)

2. “nHealth” (https://ehealth.vikisoft.kiev.ua/)
Оператор МІС ТОВ “РОЯЛ ІНТЕГРАЦІЯ” (ЄДРПОУ 38688685)

Нагадуємо, що тестування та підключення нових систем триває. Якщо ви розробник МІС або АІС та бажаєте підключитися до ЦБД eHealth – надішліть свою пропозицію на [email protected]

12 Березня 2021

Міністерство охорони здоров’я України визначило проєкти цифрової трансформації сфери охорони здоров’я на найближчі 3 роки і eStock – один із них. Переглянути публічний каталог проєктів цифрової трансформації можна за посиланням – https://bit.ly/2OHSPQ2

eStock – безпрецедентний проєкт в Україні, адже він забезпечить вирішення таких проблем в охороні здоров’я:
💊 Відсутність інструментів для ефективного відстежування, планування, закупівель, розподілу та обліку лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них;
💊 Відсутність єдиної прозорої системи моніторингу залишків препаратів у лікарнях;
💊 Відсутність інструментів для автоматичного збору даних щодо потреби у лікарських засобах, медичних виробів та допоміжних засобів до них.

Програма eStock складається з 3х проєктів:
1) Модуль eStock – моніторинг лікарських засобів, медичних виробів, допоміжних засобів до них та їх розподіл;
2) Державні реєстри лікарських засобів, медичних виробів та виробів медичного призначення;
3) Електронний рецепт на всі рецептурні препарати, в т.ч. і на наркотичні засоби.

Вже є перші результати – розроблена проєктна документація, що регламентує стандарти процесів управління проєктом, а саме: повний перелік документації, плани, ресурси, скоупи робіт, підходи, стандарти , інструменти управління ризиками та проєктами у відповідності зі світовим стандартами та практиками. Також вже погоджені моделі цільових бізнес-процесів та розроблена частина технічної документації.

ДП “Електронне здоров’я” очолює проєктні команди, результатом роботи яких є не тільки проєктна документація, а й Технічне завдання на розробку інформаційних систем та реєстрів.

Також проєкт створить можливості для своєчасного забезпечення пацієнтів лікарськими засобами та медичними виробами, налагодить системи моніторингу препаратів, впровадить ефективні інструменти для збору статистики, створить прозорий відпуск наркотичних засобів за призначенням та усуне проблеми самолікування пацієнтів RX-засобами.

Якщо Ви бажаєте зробити свій внесок у розвиток eStock та надати консультаційну чи ресурсну підтримку проєкту – ми завжди відкриті до співпраці!

18 Вересня 2019

На минулому тижні в.о. генерального директора ДП “Електронне здоров’я” Андрій Сучик виступив на конференції Innovative services delivery using technology (Telemedicine and data use) на тему стандартів та функціональних можливостей телемедицини в системі eHealth.

eHealth є інформаційно-телекомунікаційною системою, що забезпечує єдиний інформаційний простір та обмін даними через ЦБД. Електронна система охорони здоров’я створюється як основа для приєднання різного медичного функціоналу, в тому числі телемедичних сервісів.

“Аби лікарям було зручно адаптуватися та використовувати новий функціонал, важливо, щоб телемедичні сервіси та пристрої були інтегровані в уже існуючі МІС, що є невід’ємною ланкою електронної системи охорони здоров’я України”, – зазначив Андрій Сучик.