Як розвивається mHealth в Україні?

Нещодавно eZdorovya випала нагода поспілкуватися з командою Марта БОТ, серед її очільників: Дмитро Сергєєв – CEO Open Data Lab – Ukraine, Вікторія Євдокімова – фахівчиня з комунікацій проєкту “Медбот Марта”, головний спеціаліст Департаменту охорони здоров’я Маріупольської міської ради, Сергій Сергєєв- Керівник проєкту “Медбот Марта”.

Доброго дня! Розкажіть, будь ласка, коротко про себе та основні напрямки роботи Вашої компанії

  • Дмитро: Доброго дня. Ми команда, що створили Марта БОТ ( https://martabot.pro/ ). Наша команда розпочала працювати над проеєктом ще 20 травня 2018 го року. Через назву місяця російською, так і назвали: «бот Марта».

Основними напрямками нашої діяльності є Smartcity та еHealth. Один з вдалих наших кейсів – медичний портал міста Маріуполь, де вже є змога слідкувати за медичною інфраструктурою міста. Наразі ним користуються понад 135 000 мешканців на місяць. Ще один вдалий проєкт – Медбот Марта, яка доповнює наданий спектр послуг і стрімко розвивається не лише в Маріуполі, а й в інших містах України. Також займаємось впровадженням МІС у всіх медзакладах Маріуполя.

 Як у Вас виникла ідея створення боту?

  • Вікторія: В березні 2018-го року ми запустили новий канал комунікаціїй, який дозволяє інформувати пацієнтів про можливості медреформи. Був саме початковий період її трансформації і в усіх виникало безліч питань про декларації, сімейного лікаря, первинну допомогу, тощо. І Марта допомогла відповісти на стандартні питання та знизити кількість частих запитань до медичного персоналу.Це був перший етап впровадження Марти, далі відбувся ребрендинг, де ми оновили інформацію про Марту, розширили список запитань та додали вакцинацію. Також суттєво розширили сам функціонал – тепер комунікувати можна не лише через Facebook, а й через інші месенджери (Viber, Telegram). Щодня Марта стає більш популярною в багатьох містах України.

    Зараз дуже важливо займатись медичними сервісами, а не тільки медичними послугами, щоб медичний заклад теж отримував зворотній зв’язок безпосередньо від пацієнтів. 

Що надихнуло Вас на створення боту?

  • Вікторія: Закоханість у медичну галузь загалом. Та, безсумнівно, потреба в популяризації реформи первинної ланки. Щоб передбачити питання: “А що буде далі?” та інформувати про нові впровадження. Ми ефективно розвиваємо медпортал Маріуполя і отримуэмо велику кількість однотипних питань, які вирішувались в зручному та доступному форматі за допомогою створення боту.

Ми допомогли багатьом користувачам знайти своїх лікарів та зрозуміти переваги медреформи для кожного.

В чому ключове завдання вашої розробки? Розкажіть, будь ласка, про ідею та використання.

  • Сергій: В Марті ми створили зручну взаємодію між пацієнтом та медзакладом. В роботі використовуємо державні реєстри відкритих даних. Наприклад, реєстр НСЗУ. Ми є одним з перших успішних прикладів монетизації відкритих даних у медицині. Також, крім реєстрів НСЗУ, використовуємо європейські інструменти для оцінки медико-санітарної грамотності, рекомендовані МОЗ та ВООЗ. Якими уже користуються в 35 країнах.

Завдяки співпраці з МІС, які інтегровані з eHealth, медбот Марта дозволяє знизити навантаження на лікаря. Через Бот можна записатися до лікаря, отримати повідомлення про запис на прийом, нагадування щодо планових щеплень, інформування про готовність лабораторних досліджень. В Марті окремо є функціонал для інформування пацієнтів про їхні права. Також є окремий розділ, присвячений профілактиці захворювань.  

Як користуватися Ботом Марта?

  • Сергій: Наразі аудиторія боту – 35 000 користувачів. Підключитись, до боту дуже просто – треба перейти за посиланням на сайт – https://martabot.pro/ та обрати зручний месенджер для комунікації. Реєструватись через сайт не потрібно – одразу вибираєте месенджер і далі сценарій, по якому буде надаватись інформація конкретно по вашому регіону.

Наразі доступна комунікація через Viber, Telegram, Facebook Messenger. Доступне безкоштовне використання по всій Україні.

Чи аналізували ви основну аудиторію користувачів? Якого віку люди найчастіше цікавляться Мартою?

  • Сергій: Основна аудиторія 25-45 років. Коли розпочали інформаційну кампанію про коронавірус – дізналися, що підлітки також є окремою групою користувачів боту.

До прикладу, ми раніше не думали, що їх так цікавить медична сфера. А тепер вони за допомогою боту мають змогу більше дізнатись про вакцини, права пацієнта, як вибрати лікаря. Це пов’язано з форматом комунікації боту з користувачами:  ми використовуємо доброзичливі звернення, смайли та гарне графічне оформлення. Це максимально наближено до живого спілкування, і таким чином користувачі охоче спілкуються з ботом. Ми так само аналізували аудиторію і шукали цей баланс спілкування навіть серед вибору емодзі.

Як саме Бот Марта інтегровано з медичними інформаційними системами?

  • Cергій: В МедБот Марта є частина функціоналу, який зв’язаний з МІС (нагадування про прийом, результати аналізів, запис до лікаря тощо), але є й послуги, які надаються незалежно від МІС. А саме – оцінка медсервісу, опитування щодо рівня медико-санітарної грамотності, відповіді на часті запитання щодо медреформи, права пацієнтів, підписка на індивідуальну розсилку тощо. Функціонал медботу дозволяє моніторити та аналізувати якість медичного сервісу, економить фінанси та надає керівникам медзакладів та муніципалітетам нові інструменти для розбудови медичної інфраструктури.
  • Дмитро: Значна частина функціоналу медботу дійсно доступна всім користувачам, незалежно від МІС, міста чи області України. Але є частина, яка доступна лише в містах, де він інтегрований з МІС. Тому в наших планах зробити всі функції бота доступними для всіх українців.

 Як в умовах пандемії COVID-19 ви адаптували функціонал Марти?

  • Вікторія: В кінці березня, коли була незрозуміла ситуація навколо нового вірусу, як і для жителів, так і для лікарів потрібно було розповісти про те, що таке коронавірус і як себе захистити.

Тоді ми розпочали інформувати ще й про коронавірус. Можна було перевірити статистику, як в світі, так і в Україні та певних містах. Проте, з аналізу розсилок ми зрозуміли, що таке інформування згодом стало неефективним, тому ми постійно адаптуємо зміни в функціоналі відповідно до запитів користувачів.

Комунікація в Марті проводиться на основі аналізу світового досвіду та рішень, які ми застосовуємо в нашому функціоналі. Регулярно проводимо опитування серед наших прихильників та втілюємо найцікавіші рішення, запропоновані користувачами. Таким чином, сервіс розбудовується відповідно до запитів самих користувачів, щоб нести для них максимальну цінність.

Марта дозволяє робити розсилку та опитування серед понад 30 000 осіб. Це в свою чергу дозволяє робити репрезентативну вибірку по регіонам/віку/статі бачити результати роботи медзакладів та ефективно оцінювати ключові тенденції.

Чи помітили ви позитивне ставлення в пацієнтів до медреформи після впровадження боту? Можливо, більша кількість населення почала укладати декларації?

  • Дмитро: Подання інформації про медреформу в боті було цілком доступним та зрозумілим, тому прочитавши це, більшість користувачів підписали декларації. В умовах пандемії частина боту, де інформується про первинну ланку досі залишається актуальною. І про декларації, і про медичні послуги ми також досі інформуємо. Та наразі розширюємо функціонал стосовно переваг підключення вторинної ланки до реформи. Ми бачимо, що саме це інформування повертає довіру до лікарів і до медицини в цілому.

Розкажіть, будь ласка, про майбутні плани Мед боту Марта.

  • Сергій: Більшість ідей нам підказали самі користувачі. Ми популяризуємо електронний кабінет пацієнта за рахунок сервісу «Медбот Марта». Щоб організація прийому була зручною та комфортною для всіх. Це допомагає контролювати скупчення людей і навантаження на лікарів та медзаклади.

Також плануємо розвивати сервіс на загальнонаціональному рівні. Активно ведемо розробку функціоналу спільно з медичними інформаційними системами. 

Плануємо масштабувати використання сервісів НСЗУ, щоб інформувати пацієнтів про сімейних лікарів. Наприклад, якщо пацієнт бажає укласти (чи переукласти) декларацію – буде видно, які лікарі є доступними в його місті або найближчих медзаклада. Якщо знаєте ПІБ лікаряі, зможете дізнатися, чи є в нього вільні місця для укладення декларацій та одразу отримуєте інформацію про пакет документів, необхідні контактні дані, які потрібні для укладання.

Якщо лікар звільниться чи переїде – пацієнтові прийде повідомлення про необхідність переобрати сімейного лікаря. Доступно та повністю безкоштовно в будь-якому регіоні України.

А про те, як користуватись ботом можете переглянути у інструкції – https://www.youtube.com/channel/UCzC1YRqI7O68_zAzs_U5rhQ

 

Також рекомендуємо
6 Жовтня 2020
єМалятко — 9 державних послуг за однією заявою, які легко можуть отримати батьки новонародженої дитини. Відтепер не потрібно відвідати до 10 установ для цього, адже можна зробити це з власного комп’ютера!
У серпні Міністерство охорони здоров’я України, ДП “Електронне здоров’я” та НСЗУ Національна служба здоров’я України за підтримки Міністерство цифрової трансформації України розпочало реінжиринг медичного свідоцтва про народження. Йому на заміну прийшов електронний медичний висновок, що дозволяє лікарю після народження дитини юридично підтвердити цей факт в електронній системі охорони здоров’я.
Завдяки запуску функціоналу медичних висновків у eHealth у жовтні 2020 року став можливим запуск послуги єМалятко онлайн на diia.gov.ua. Новий функціонал порталу було презентовано сьогодні на Diia Summit, який проводило Міністерство цифрової трансформації України.
Електронний медичний висновок про надозволяє батькам самостійно реєструвати народження дитини онлайн на порталі Дія, а також швидко і у будь-якому зручному місці отримувати комплекс послуг єМалятко.
Чому впровадження єМалятко 2.0 це важливо:
👶 Після державної реєстрації народження дані про дитину автоматично з’являтимуться в Реєстрі пацієнтів ЦБД eHealth. То ж коли батьки оберуть педіатра, час внесення даних для укладання декларації значно зменшиться.
👶 Запровадження електронного медвисновку суттєво зменшує паперовий облік, економить час та кошти, знижує навантаження на медичний персонал, адже нікому більше не доведеться заповнювати декілька сотень тисяч папірців.
👶 Дозволяє систематизувати та отримувати зручний доступ пацієнтів до даних про себе та сприяє підвищенню якості управлінських рішень в сфері державного управління системою охорони здоров’я.
Як працює сервіс єМалятко 2.0?
🔵 коли дитина народжується, лікар пологового будинку фіксує електронний медичний запис про первинний огляд дитини в системі, на підставі якого формується відповідний медичний висновок. Цей електронний документ буде містити перелік відомостей, достатній для отримання батьками немовляти всіх державних послуг онлайн;
🔵 матері дитини відразу надходить смс на телефон – з номером електронного документа, який можна використати для реєстрації дитини в ДРАЦСГ чи при подачі заяви на комплексну послугу єМалятко;
🔵 далі породілля або її чоловік за допомогою порталу “Дія”, адміністратора послуги чи особисто в органах ДРАЦСГ подає заяву на отримання свідоцтва про народження дитини, і згодом отримує цей документ у зручний для себе спосіб.
🔵 оформлення соціальних виплат можна отримати або за комплексною заявою єМалятко (потрібно тільки вказати номер свого рахунку), або подавши заявку онлайн на ресурсі Мінсоцполітики.
7 Вересня 2020
Сьогодні відбулось перше засідання робочої групи, яка працює над узгодженням концепції розвитку електронної системи охорони здоров’я.
Партнери з японської агенції міжнародного співробітництва Jica поділились своїм досвідом впровадження eHealth. Беручи до уваги багатий японський досвід, партнери запропонували конструктивні ідеї розвитку українського eHealth.
“Крок за кроком ми розвиваємо електронну систему охорони здоров’я. Ми провели серйозну роботу, щоб підібрати максимально професійну координаційну раду, яка складається з прихильників різних концепцій та різних пропозицій щодо розвитку ЕСОЗ. Ми хочемо йти вперед і для нас важливий конструктив задля розвитку конкурентоспроможності українського eHealth та розвитку ринку медичних послуг”,- зауважив під час зустрічі заступник Міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації
Yaroslav Kucher.
11 Лютого 2019

Для участі аптек в програмі реімбурсації “Доступні ліки” необхідна реєстрація у електронній системі охорони здоров’я. Саме в системі в подальшому буде відбуватися укладення договору про реімбурсацію, відпуск ліків за електронними рецептами.

Медичні інформаційні системи (МІС), а також аптечні інформаційні системи (АІС) знаходяться в активній стадії розробки та тестування функціоналу реімбурсації.

Національна служба здоров’я України створила сторінку, з повним переліком МІС та АІС та актуальною інформацією про статуси їхньої розробки: https://bit.ly/2E309OD

7 Серпня 2020

Оптимальна та ефективна робота системи eHealth завжди була пріорітетом для команди ДП “Електронне здоров’я”.
Електронна система охорони здоров’я в Україні розвивається надшвидкими темпами. Велика кількість даних та недостатня спроможність потужностей призвела до перенавантаження системи. Саме тому, користувачі зіштовхнулися із затримкою обробки запитів у ЦК. Через відсутність, в першу чергу, фінансових та технологічних ресурсів, відновити роботу системи в короткі строки було неможливо.

Минулого тижня, спеціалістам ДП “Електронне здоров’я” вдалося стабілізувати спроможність центрального компоненту. В першу чергу ми збільшили технологічні потужності. Завдяки команді технічної підтримки ДП “Електроне здоров’я” здатність обробки запитів збільшилася до показників, які є достатніми для нормальної безперебійної роботи системи. Щодня наша команда відслідковує навантаження в системі, виправляє помилки та контролює можливі затримки в роботі.

Дякуємо експертам, завдяки титанічній праці яких вдалося стабілізувати роботу Центрального компоненту: Andrey Minchenko, Євген Вишталюк, Руслан Ющенко, Олексій Якобчук, Ольга Горницька, НСЗУ Національна служба здоров’я України та Міністерство охорони здоров’я України